zondag 16 maart 2014

Betoog gescheiden lessen

Driedimensionale mensen

Als je een willekeurig klaslokaal inloopt waar 'gewerkt' wordt, zal het eerste dat je opvalt het feit zijn dat in de verste verten niet iedereen aan het werk is. Ze zullen op hun telefoon kijken, praten met elkaar of gewoon niets doen. De leerlingen die aan het werk zijn, zullen over het algemeen meisjes zijn.
Uit onderzoek is gebleken dat meisjes en jongens op een andere manier leren: meisjes kunnen over het algemeen beter samenwerken en zijn gemotiveerder, terwijl jongens moeten meer worden uitgedaagd. Onder andere door deze verschillen behalen jongens minder goede resultaten en zakken vaker voor hun diploma in vergelijking met meisjes. Nu was dit allemaal al eerder bekend, maar de laatste tijd is er een oplossing die steeds vaker voorgesteld wordt: jongens en meisjes moeten gescheiden lessen krijgen. Op die manier kan er speciale aandacht besteed worden aan de verschillen tussen de optimale leeromstandigheden van jongens en meisjes, gezien ook daar grote verschillen in zitten. Zelfs de temperatuur in het lokaal is van invloed op verschillen tussen leerprestaties van jongens en meisjes (http://healthyschools.cefpi.org/temperature.html). Toch is dit niet de oplossing voor dit probleem.

Ten eerste moeten we ons afvragen wat de functie van school is. School, met name de middelbare school moet kennis bijbrengen, dat zeker. Toch is er ook een tweede functie die er vrij ongemerkt is ingeslopen: sociaal opgroeien. De school bereidt leerlingen voor om naar de universiteit te gaan, of dan toch ten minste het leven na school. Dat leven zal niet gescheiden zijn op geslacht. Mannen hebben een zeer reële kans om een vrouw als baas te krijgen en omgekeerd. Als de leerlingen op de middelbare school minstens vier jaar aan sociale oefening mist, zal het moeilijker zijn om te gaan met het andere geslacht. Om deze reden is het geen goed plan om jongens en meisjes van elkaar te scheiden.

Daar zou men tegenin kunnen brengen dat leerlingen niet de hele dag op school zitten en ze dus genoeg tijd overhouden om sociale contacten op te doen en hun sociale vaardigheden te verbeteren. Dit is niet helemaal waar. Leerlingen zitten ongeveer een uur of zes per dag op school. Daarnaast hebben ze nog huiswerk, waar ze een uur of twee aan besteden. Ook moeten ze natuurlijk slapen, eten en alle andere eerste levensbehoeften, wat ook op minstens een uur of tien uitkomt, met acht uur slaap. Er blijft uiteindelijk weinig tijd over voor het sociale leven tijdens school. Als de lessen gescheiden worden, gaat er dus al sowieso zes uur van deze tijd af. Hoewel leerlingen inderdaad niet de hele dag gescheiden op school zullen zitten, zullen ze toch een deel van hun sociale vaardigheden missen, wat in ze in hun latere leven niet ten goede zal komen.

Daarnaast wordt bij deze oplossing vergeten dat mensen geen twee dimensionale poppen zijn uit een voorgevormde mal. Iedereen is anders en driedimensionaal. Dit betekent dat niet alle meisjes goed zijn in samenwerking en dat er ook jongens zijn die zeer gemotiveerd aan het werk gaan zodra ze de kans krijgen. Als de lessen voor jongens en meisjes gescheiden worden, krijgt iedereen een label op zich geplakt op grond van zijn of haar geslacht, waar deze persoon misschien helemaal niet inpast. Deze hokjesgeest zou vele leerlingen dus niet ten goede kunnen komen. Hierdoor zou dus juist het tegenovergestelde bereikt kunnen worden dan dat de bedoeling was: de gemiddelde resultaten per geslacht zouden beide kunnen verslechteren.

Als laatste is er een interessante quote van Leonard Sax, de oprichter van de NACE, een Amerikaanse organisatie die zich inzet voor het verspreiden van gescheiden onderwijs. Leonard Sax and others agree that merely placing boys in separate classrooms from girls accomplishes little. But single-sex education enhances student success when teachers use techniques geared toward the gender of their students.” (http://www.greatschools.org/find-a-school/defining-your-ideal/1139-single-sex-education-the-pros-and-cons.gs?page=all). Volgens Sax moeten er dus leraren speciaal worden opgeleid voor de verschillende klassen. Dit zou betekenen dat het lastig is om de 'meisjes leraren' in te zetten in de 'jongensklassen' en andersom. Er zullen verschillende opleidingen moeten komen voor de twee verschillende groepen. Ondertussen is er een dreigend leraren tekort (http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werken-in-het-onderwijs/leraren-op-de-arbeidsmarkt). Als we de opleiding voor leraar veel ingewikkelder maken dan het nu al is door alles op te delen op grond van geslacht, is er een zeer grote kans dat er alleen maar minder mensen leraar zouden willen worden, waardoor het lerarentekort versneld zal worden. Als de maatregel om lessen te scheiden doorgevoerd zou worden, zullen er nog meer maatregelen genomen moeten worden om het lerarentekort tegen te gaan. Aan deze nieuwe maatregelen zullen ongetwijfeld ook weer gevolgen zitten die nog eens maatregelen nodig hebben.


Kort gezegd is het een slecht plan om lessen te scheiden. Ten eerste is het 'echte' leven is ook niet gescheiden, dus waarom zouden we daarmee beginnen op de middelbare school? Daarnaast hebben de leerlingen de tijd nodig om sociaal te kunnen groeien en ten derde is er een grote kans dat het dreigende lerarentekort versneld kan worden. Wij zijn drie dimensionale mensen zijn die sociale vaardigheden nodig hebben om het lerarentekort niet te versnellen. 

2 opmerkingen:

  1. Hoi Anne-Froukje

    Goed betoog, prettig om te lezen. Je hebt je goed aan de opdracht gehouden en de structuur is goed. Ook heb je bronnen gebruikt. Die bronnen staan nu tussen haakjes in de tekst, maar mooier is om ze te annoteren. Hoewel het in de opdracht stond dat je met drie bronnen volstaat, zijn er hier en daar nog wat twijfelachtige uitspraken die bronvermelding behoeven. Natuurlijk is het lastig om dit helemaal weg te werken en gelukkig is dit nog een oefening.

    Al met al een mooi betoog. Je schrijft prettig, werk gewoon even aan de kleine dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Anne-Froukje,
    In je inleiding kom je ineens met de temperatuur die de lessen beïnvloedt. Dit is een nogal loze opmerking die verder niks toevoegt, dit zeg je hierna zelf ook. Dit had voor mij dus weggelaten moeten worden. Verder vind ik je eerste argument niet heel sterk, deze had je beter als brons argument kunnen gebruiken. Goede bronnen gebruikt, maar ik ben het met Sander eens dat je dit beter op een andere manier had kunnen noteren. Volgens mij heb je je goed aan de 700 woorden gehouden. Je hebt je titel in je slotzin terug laten komen wat ik goed vind.
    Je schrijfstijl is verder soepel. Kleine opmerking is dat je in je conclusie, die je nu vooral samenvattend gebruikt, nog wat krachtige opmerkingen te maken.
    Groeten Laura

    BeantwoordenVerwijderen